Asculta glasul inimii si cauta!

luni, 5 iunie 2017

Doina?

Am fost acum ceva vreme la munte si acolo am dat peste un cioban batran si cu un glas atat de melodios si trist incat si lucrurile amuzante iti starneau lacrimi amare.Omul canta ceea ce stia mai bine si anume cantece triste.Imi fuse cantata o doina,nu pot spune a cui,nu pot decat sa o copiez ca sa puteti si voi observa tristetea ce razbate dinspre ea,combinata cu un asemenea glas incat si muntii plangeau cu lacrimi de zapada:
Doină, doină, cânt de jale, Când te-aud din depărtare -Peste Dunăre, la mare, Stânga pieptului mă doareCă vii, doină, prea năvalnic, Doină, doină, cântec jalnic... Doină, doină din caval, Mi te poartă val cu valApe limpezi de izvoarePân' la Dunăre şi mare;Maică dragă-mi eşti tu mie, Doină, cânt de voinicie... Doină, doină, cânt român, Nu te duce la străin! , Că nu te ştie cânta, Nici te ştie îngâna, Nu te ştie asculta, Doină, doină, draga mea... Doină, doină, cânt de dorN-aştepta până ce mor!... Lasă-mă să te doinescCâte zile mai trăiesc!... Prea târziu dacă-i veniN-ai din mine ce găsi... Nici cavalu' de doinit, Nici flăcău de hăulit... Şi nici fluier de cântatNumai jale şi oftat...
Nu stiusem la acel moment ce canta batranul,habar n-aveam,dar asta nu m-a impiedicat sa plang de jale.Fiindca brusc mi se facuse dor de ceva anume,desi nu stiam de ce.Cantecul avea menirea sa ma faca sa plang.
L-am intrebat in consecinta cum se numeste:
”Cum?Nu ti-ai dat seama,copila?”
Am dat din cap in semn ca nu.
”E doina,copila!Cantecul tanarului ficior plecat departe,de langa mandra sa si plaiurile sale.E cantecul tineretii mele,copila!Eu nu stiu a canta altceva,desi ciobanii ar trebui sa fie veseli,eu-s trist si singur din cauza placerii mele de a le canta muntilor,nu oamenilor”
”Si atunci de ce mi-a cantat mie?”rostii cu glas surghiunit,ce parca nu-mi apartinea.
”Fiindca copila,tu esti diferita.Poate ca nu stii sa canti,poate ca nu stiiai ce e aia doina,dar stiu undeva inauntrul sufletului meu ca tu esti speciala,foarte.Si peste ani vorbele mele se vor dovedi adevarate”

N-am uitat niciodata vorbele batranului.In clipele de cumpana.
Poate ca a avut dreptate.


Acest text este o fictiune,iar doina este redata integral.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu